رنگ‌ها, روانشناسی رنگ

معنی و مفهوم رنگ‌ها-بخش اول

معنی و مفهوم رنگ‌ها

از قدیم رنگ‌ها دارای مفاهیم شناخته شده‌ای بوده‌اند. در پیش و پس از اسلام رنگ سبز نشان بنی هاشـم بـود و بعدها نشان علویان شد چراکه این رنگ را نشانه معصومیت می‌انگاشتند. عباسیان رنگ سیاه را نشانه وقار می‌دانستند و از این رو لباس سیاه می‌پوشیدند. از زمان‌های دور سفید نشانه صلح و سرخ نشانه خونخواهی و انقلابی‌گری بوده است و هنوز هم این رنگ‌ها مفهوم خود را در بسیاری از کشورهای جهان حفظ کرده‌اند. رنگ‌ها بر عادت‌های خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارند. قرمز متمایل بـه نارنجی، سیاه و آبی سیر خریداران را به خود جذب می‌کنند. صورتی، آبی متمایل به خاکستری، آبی روشن و آبـی تیره خریداران پولدار را به خود جلب می‌کنند. صورتی کم‌رنگ و آبی آسمانی افراد آرام و مطیع را به خود جذب می‌کنند.

روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آنها بر روحیات:

رنگ قرمز

قرمز نشانه عشق، خطر، نیرو و نشاط است. رنگ قرمز نماد و نشانه امید به زندگی، اشتیاق به فعالیت، شجاعت، اراده قوی و آرزوهای بزرگ،گرمی، قدرت، جنگ، هیجان، تظاهر، آتش، خون، هوای نفس، خشم و برانگیختگی است. قرمز انرژی‌دهنده و محرک بسیار نیرومندی اسـت. بـا دیدن رنگ قرمز تپش قلب و فشار خون افزایش می‌یابـد. رنگ قرمز چند حس را توأمان تحریک می‌کند. کودکان اغلب به رنگ قرمز علاقه دارند. قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است و همواره توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. در چین رنگ قرمز نشانه جشـن و خوشبختی است و در بسیاری از مراسم فرهنگی از آن استفاده می‌شود. در این کشور قرمز رنگ خلـوص و پاکی است.

در بسیاری از پرچم‌های کشورها این رنگ دیـده می شـود. در غـرب قرمـز نشـانه خوش اقبالی است. قرمز در کنار سایر رنگ‌ها معنای متفاوتی دارد. در آمریکا قرمز و سبز نشان کریسمس اسـت. در بسیاری از فرهنگ‌های شرقی قرمز در کنار سفید به معنای خوشحالی اسـت. در آمریکا چنانچه قرمز در کنار صورتی قرار گیرد دلالت بر روز عشق‌ورزی دارد. در سنگاپور رنگ قرمز به معنی موفقیت و خوشحالی است. رنگ قرمز برای نمایشگاه‌های خودرو، مکان‌های فروش حیوانات اهلی، ساندویچ و پیتزافروشی‌ها و رستوران‌ها رنگ خوب و مناسبی است، بهتر اسـت در رستوران‌های بزرگ به همراه رنگ‌های آرامش بخش نظیر سبز و سفید استفاده شود ولی اسـتفاده از ایـن رنگ در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توصیه نمی‌شود چون تداعی‌کننده رنگ خون است.

رنگ نارنجی

نارنجی نشانه طراوت و شادی،گرمی، اشتیاق و علاقه زیاد و جدیت در کار اسـت. ایـن رنگ دستگاه عصبی را تحریک می‌کند و موجب شفافیت و روشنی ذهن می‌شود و محرک اشـتها است. رنگ نارنجی حافظه را تحریک کرده و جریان اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد. این رنگ اثر شدیدی در جذاب‌کردن و فروش محصولات غذایی دارد. همچنین بیانگر کیفیت عالی محصول است. جوانان بیشتر از سایر گروه‌های جامعه به این رنگ توجه می‌کنند. در مذهب پروتستان به رنگ نارنجی توجه می‌شود. این رنگ در هند و مکزیک رنگ مورد علاقه مردم است. در آمریکا کالاهای ارزان قیمت به رنگ نارنجی هستند. در بعضی از فرهنگ‌های شرقی نارنجی نشانه تجمل و نیز نعمت و برکت است. رنگ لباس روحانیون بودایی نیز نارنجی است.

رنگ سبز

رنگ سبز چون در طبیعت زیاد دیده می‌شود نشانه باروری، تـازگی، ایمنی و کامیابی اسـت. نماد زندگی، جوانی، پول، نوگرایی، پشتکار، غرور، عزم استوار، امید و قدرت است. در فرآورده‌های کشاورزی رنگ سبز بسته‌بندی دلالت برطبیعی‌بودن و ارگانیک‌بودن آن اسـت. سبز در آمریکا به معنی ثروت بوده، از این رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ مواد غذایی آمریکا از آن در بسته‌بندی‌ها و برچسب‌های محصولات خود استفاده می‌کنند. در چین رنگ سبز دلالت بر فریب‌کاری و تقلب داشته، از این رو در طراحی بسته‌بندی‌هایی کـه راهی این کشور خواهند شد باید از این رنگ پرهیز کرد. تحقیقات انجام شده در فرانسه حاکی از آن است که رنگ سبز، رنگ مناسبی برای بسته‌بندی در این کشور نیست. در بعضی از کشورهای گرمسیری رنگ سبز نشانه خطر است.

در کشورهای اسلامی رنگ سبز نشانه اسلام است و فرآورده‌هایی که در طراحی بسته‌بندی‌شان از رنگ سبز استفاده شده باشد با اقبال عمومی مواجه می‌شوند. در مسیحیت رنگ سبز به معنای امید و شادی است. در آمریکا ایـن رنگ بـه معنای ایمنی، سازگاری با محیط زیست و نشان کریسمس (همراه با قرمز) است. در مالزی این رنگ به معنای طول عمر است. سبز رنگی است که انسان را آرام می‌کند، درد را کاهش می‌دهد و احساس امنیت ایجاد می‌کند. رنگ سبز نشانه حرکت و به جلو روندگی است، همچنان که در چراغ راهنمایی و رانندگی این معنا دیده می‌شود.

رنگ سیاه

سیاه نشانه قدرت، مرموزبودن، رسمی‌بودن و وقار است. در بسیاری از فرهنگ‌ها رنگ سیاه نشانه نفی زندگی، بی‌علاقگی، بدبینی، ناباوری، سوگواری و عزاداری است. سیاه رنگ متحبر است و مشتریان را از به‌روزشدن با فناوری باز می‌دارد. ایـن رنگ انتخاب خوبی برای فروشگاه‌های موسیقی، حقوقدانان، حسابداران، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و لاستیک فروشی‌هاست.

رنگ سفید

سفید نشانه تقوا، بی‌گناهی، تازگی، صلح، پاکی، کمال، معنویت و سادگی است. ایرانیان باستان عقیده داشتند که فرشتگان لباس سفید بر تن دارند. از ایـن رو این رنگ موردعلاقـه ایرانیان است. رنگ سفید برای هندوها رنگ عزا و سوگواری است. در چین رنگ سفید به معنی مرگ است. در برزیل این رنگ نشانه جلال و شکوه است. در کشورهای عربی از رنگ سـفید در بسته‌بندی در مواد غذایی باید اجتناب شود. در آمریکا رنگ سفید نشانه پاکی و خلوص اسـت. در ایران رنگ سفید انتخابی خوب برای فروشگاه‌های وسایل عروسی و ازدواج است، همچنین برای امکانات پزشکی، دندان‌پزشکی، آشپزخانه‌ها، نانوایی‌ها، موزه‌ها، اماکن تاریخی، فروشگاه‌های وسایل بهداشتی، خشکشویی‌ها وخدمات بهداشتی مناسب است.