رنگ‌ها, روانشناسی رنگ

معنی و مفهوم رنگها-بخش دوم

معنی و مفهوم رنگها

رنگ آبی

رنگ آبی در طبیعت زیاد دیده می‌شود. از این رو نشانه آرامـش و پاکی است. آبی در انسان احساس آرامش، راحتی، آسودگی ایجاد می‌کند. رنگ آبی نشانه رضایت خاطر و حسن رابطه با دوستان و نزدیکان است و همچنین نشانه زیبایی، عقـل، صـداقت و اعتماد اسـت. رنگ آبی اشتهای انسان را کم می‌کند. از این رو در رستوران‌ها از این رنگ نباید استفاده شود. رنگ آبی ضربان قلب را کم می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته‌بندی مواد غذایی آورده شود جذابیت محصول را کم می‌کند. در آمریکا رنگ آبی محبوبیت زیادی دارد و نشانه صداقت و امانت است. از ایـن رو در نماد همه بانک‌های آمریکا از رنگ آبی استفاده می‌شود. در چین رنگ آبی نشـانه ابدیت است. برای یهودی‌ها این رنگ مقدس است. در کشورهای عربی رنگ آبی به معنی ایمنی و محافظت است. در کلمبیا رنگ بیشتر صابون‌ها آبی است. در کشورهای مسیحی رنگ آبی مفهوم صلح و بهشت را همراه دارد. در هنگ‌کنگ رنگ آبی مورد علاقه مردم نیست و نباید از آن در طراحی بسته‌بندی غذاها استفاده کرد. رنگ آبی به مردم کمک می‌کند کـه مشکلات خود را با اعتماد به نفس حل کنند. استفاده از رنگ آبی در وسایل کاهش‌دهنده وزن مناسب است. این رنگ نشانه وقار است و رنگ موردعلاقه خانم‌ها و آقایان است. این رنگ مناسب شرکت‌های مسافرتی، شرکت‌های آب، دفتر پزشکان، داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل‌ها، روانشناسان و بسته‌بندی لوازم کاهش وزن است.

رنگ زرد

رنگ زرد روشن رنگی شادی‌بخش نامیده شده است. زرد اعصاب را تقویت کرده، ذهن را به تحریک وا می‌دارد. زرد اعصاب حرکتی را فعال و در عضلات انرژی تولید می‌کند. زرد در بیشتر کشورها مفهوم خوشحالی و مطلوب‌بودن را دارد. زرد رنگی مناسب برای نمایش تابناکی و درخشندگی، خوشحالی، خوشرویی، سرزندگی، راحتی و خوش بینی در آگهی‌هاست. این رنگ قابلیت رؤیت بالایی دارد. نشانه هدایت و روشنی، نور، تحرک، پیشرفت و آغاز فعالیت است. مناسب استفاده در صنایع آموزشی است. همچنین زرد، رنگ احتیاط است. در آسیا رنگ زرد نشانه تقدس و پرهیزکاری است. در کشورهای مسیحی زرد نشـانه نـور خورشید و دانایی است. در مالزی که جمعیت آن مخلوطی از مالایی‌ها، هندی‌ها و چینی‌ها است رنگ زرد دلالت بر خاندان پادشاهی دارد و طلایی نشانه عمر زیاد است. در سنگاپور از رنگ زرد در طراحی بسته‌بندی غذاها نباید بهره گرفت. کاربرد بـیش از حـد زرد در بسته‌بندی، مصرف‌کننده را از محصول دور می‌کند. رنگ ارغوانی ارغوانی نشانه تشریفات و شکوه است. در بعضی از کشورهای غربی این رنگ نشانه دلتنگی برای میهن است. رنگ ارغوانی بیشتر موردتوجه کودکان بخصوص دختر بچه‌ها است. اگرچه این رنگ در بعضی از کشورها دلالت بر سوگواری و مرگ نیز دارد ولی در بسیاری از فرهنگ‌ها نشانه نجابت و شرافت است. این رنگ چون کمتر در طبیعت دیده می‌شود اسـتفاده از آن در طراحی بسته‌بندی غذاهای دریایی باید با احتیاط انجام شود. لئوناردو داوینچی معتقد بود که رنگ ارغوانی می‌تواند قدرت تفکر انسان را تا ۱۰ برابر افزایش دهد. این رنگ قدرت تخیل را در کودکان افزایش می‌دهد. در کشورهای مسیحی رنگ ارغوانی به معنای ثروت و توانگری است. در چین رنگ ارغوانی یک رنگ بدیمن و بد اقبال است.

رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای نشانه راحتی و اعتماد است. در آمریکا استفاده از این رنگ در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی و دریایی با موفقیت همراه است. وجود رنگ قهوه‌ای در بسته‌بندی مواد غذایی در کلمبیا، باعث کاهش فروش محصول می‌شود. در کشورهای غربی قهوه‌ای نشانه فروتنی است. قهوه‌ای نماد چوب، قهوه و محصولات برآمده از زمین اسـت. قهوه‌ای رنگ اعتماد، سختی، خانواده دوستی، احتیاج به امنیت و آسایش، قدرت، بلوغ و راحتی اسـت. رنگ مناسبی بـرای آهن فروشی‌ها، قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌های صنعتی، غذافروشی‌ها، فروشگاه‌های پوشاک مردانه،کابینت فروشی‌ها، ساعت فروشی‌ها و نجاری‌هاست. رنگ خاکستری رنگ خاکستری نشانه فساد و تباهی است. از این رنگ در طراحی بسـته‌بنـدی مـواد غذایی و دریایی باید پرهیز کرد. این رنگ معنای گوشه‌گیری، بی‌تفاوتی، بی میلی و عدم فعالیت است.

رنگ بنفش

این رنگ در بسیاری از فرهنگ‌ها به معنی رنـج و همـدردی است. اسـتفاده از ایـن رنـگ در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی و دریایی توصیه نمی‌شود. بعضی نیز رنگ بنفش را نشانه روحیه لطیف و زیباپسندی می‌دانند. در ژاپن رنگ‌های طلایی، سفید، ارغوانی، نقره‌ای و صورتی دلالت بـر خوشبختی و کیفیت خوب محصول دارد. در پاکستان رنگ‌های سبز و نارنجی موردعلاقه مردم است و استفاده از این رنگ در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی و دریایی توصیه می‌شود. در ایران رنگ‌های سفید، سبز و قرمز که رنگ‌های پرچم ملی است در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی ارجحیت دارند. در سنگاپور رنگ‌های قرمز، قرمز و نارنجی، و قرمز و سفید دلالت بر موفقیت و خوشبختی دارد. در انگلستان و فرانسه رنگ‌های سفید، قرمز و ارغوانی مورد علاقه مردم است. در آلمان و بلژیک رنگ‌های زرد و قرمز و در دانمارک و کانادا و اتریش رنگ‌های سفید و قرمز ارجحیت دارند. در فنلاند و یونان رنگ‌های سفید و بنفش و در نروژ و هلند رنگ‌های سفید، قرمز و بـنفش مورد علاقه مردم هستند. در ایرلند رنگ‌های سفید، سبز و نارنجی و در اسپانیا رنگ‌های زرد و قهـوه‌ای موردتوجه مردم قرار دارند. مردم روسیه به رنگ‌های سفید، آبی آسمانی و نارنجی توجه می‌کنند.